Global 1985-2008

LEO Pharma med et solidt fundament, uafhængig og global (1985-2008)

LEO Fondet etableres i 1984 og giver LEO Pharma et solidt fundament til lancering af særdeles konkurrencestærke lægemidler. Da Knud Abildgaard dør i 1986, overtager LEO Fondet den fulde kontrol over virksomheden. LEO har nu på verdensplan 2.500 medarbejdere og en årlig omsætning på 1,14 mia. kr.

I 1991 lancerer LEO Pharma to nye produkter, Daivonex® og innohep®, som bliver de største produkter i koncernens historie, efterfulgt af lanceringen af det bane-brydende psoriasis-produkt Daivobet® (calcipotriol/betamethason) i 2001.

LEO Pharma vinder international anerkendelse  med succeshistorier om behandling af psoriasis – og psoriasisbehandlingen modtager prestigefyldte priser fra franske Medec og belgiske Galein i 1994. I 2003 tildeles LEO Pharma Dansk Industris årlige produktpris for koncernens nyeste psoriasis-produkter. LEO produkterne fortsætter med at vinde priser – senest i Spanien og Tyskland i 2009.

I 2008 fejrer LEO Pharma 100-års-jubilæum som en vaskeægte global koncern med datterselskaber i 26 lande. LEO produkterne sælges i mere end 90 lande, og LEO Pharma fejrer fødselsdag med en rekordomsætning. Fabrikkerne i Irland og Danmark, der siden 1945 har huset penicillin-produktionen, rives ned – en handling, der samtidig indikerer afslutningen på en æra i LEO Pharmas og dansk lægemiddelindustris historie. LEO Pharma indleder et kapitel med nye udfordringer med lanceringen af en ambitiøs vækststrategi i 2009.